-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30603 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

در مورد طبقات جهنم توضيح دهيد.

از آيات متعدد قرآن استفاده ميشود كه طبقات جهنم و اركان آن متفاوت است. جهنم درهاي متعدد دارد شايد به اين صورت باشد وقتي فردي از دري وارد جهنم شد دوباره در ديگري باز ميشود وارد جهنم بدتري ميشود و همين طور.

قرآن ميفرمايد: و سيق الذين كفروا الي جهنم زمرا حتي اذا جائوها فتحت ابوابها.(1) كساني كه كفار شدند و گروه گروه به جهنم رانده ميشوند وقتي به دوزخ ميرسند درهاي آن گشوده ميشود.

ان المنافقين في الدرك الاسفل من النار و لن تجدلهم نصيرا. (2) منافقان در پايينترين مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز ياوري براي آنها نخواهي يافت.

در آيه و انّ جهنم لموعدهم اجمعين لما سبعة ابواب لكلّ باب منهم جزء مقسوم.(3) جهنم ميعغاد گاه همه آنها است هفت در دراد و برا هر دري گروه معيني از آنها تقسيم شدهاند.

در حديثي از علي(ع) آمده است كه فرمود: آيا ميدانيد درهاي دوزخ چونه است. سپس امام يك دست خود را بر روي ديگر گذارد و آن را گشود (اشاره به اين كه آنها طبقاتي روي هم ديگر قرار دارند).(4)

در حديث ديگري از همان حضرت نقل شده است كه بعد از تفسير درهاي هفتگانه دوزخ به طبقاتي كه بعضي بالاي بعض ديگر قرار دارند نامهاي اين طبقت را چنين ميشمرد: از همه پايينتر، جهنم و بالاي آن لظي و بالاي آن حطمه و فوق آن سقر و بالاي آن جحيم و فوق آن سعير و فوق آن هاويه است.(5)

طبقات جهنم يكي از ديگر دردناكتر و گروه هايي كه وارد آنها ميشوند يكي از ديگري گنه كار ترند و اعمالي كه آنها انجام ميدادهاند يكي از ديگري بدتر است.

پي نوشتها:

1 - زمر (39) آيه 71.

2 - نساء (4) 145.

3 - حجر (15) آيه 43 و 44.

4 - پيام قرآن، ج 6، ص 417، به نقل از در المنثور، ج 4، ص 99.

5 - همان، به نقل از نور الثقلين، ج 3، ص 19، حديث 64.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.